Početkom modernog doba u Europi smatra se razdoblje
prosvjetiteljstva i enciklopedizma, koje je kulminaciju
svojega razvojnog puta dosegnulo Francuskom revolucijom
i formiranjem modernog državnog uređenja - građanske
republike.
Situacija u austrijskom carstvu, odnosno od 1867. godine
Austro-Ugarskoj monarhiji, bitno je različita u odnosu
na Francusku i druge europske zemlje. Austro-Ugarska
uvelike kasni za procesima koji su u brojnim zapadnoeuropskim
zemljama zapravo već dovršeni. Postajući pomalo svjestan
povijesnoga preokreta i nužnosti transformacije, Beč
odlučuje provesti reforme kako na području same Austrije,
tako i u ostalim zemljama koje su pod vlašću i upravom
Habsburške monarhije. Car Franjo Josip poseže za sve
oštrijim apsolutističkim mjerama, kojima želi što efikasnije
provesti zamišljene reforme. Taj projekt Monarhije koji
zahvaća sve segmente drušva započinje pedesetih godina
devetnestog stoljeća, a usmjeren je sistematskoj preobrazbi
svih područja života putem obuhvatnih i sustavnih reformi.
Uporišta modernizacije trebaju biti upravo gradovi,
prije svega glavni gradovi zemalja pod austrijskom krunom.
Polovicom devetnaestog stoljeća i u Hrvatskoj se javljaju
elementi građanskog života i društva. Politička previranja
odigrala su u tome nemalu ulogu. Već u doba Hrvatskog
narodnog preporoda (1813.-1850.) i djelovanja Ljudevita
Gaja te za uprave hrvatskog bana Josipa
Jelačića (1801.-1859., ban od 1848.-1859.),
Zagreb postaje žarištem iz kojega se širi hrvatska nacionalna
svijest te on zadobiva ulogu objedinjujućeg središta
za cijeli rascjepkani hrvatski prostor. Razvila se vizija
Zagreba kao glavnoga grada. U tom razdoblju on nije
značajno gospodarsko središte, te mu stoga reforme predstavljaju
veći izazov nego razvijenijim gradovima. Međutim, ima
svijest o sebi kao nacionalnom središtu.
Moderno doba zateklo je Zagreb kao potpuno nepripremljen
i industrijski nerazvijen gradić na rubu Monarhije,
koji tek što je uspio predahnuti od turske opasnosti
koja je prijetila s istočne i jugoistočne granice. Još
uvijek njegovu urbanu jezgru čini današnji Gornji grad,
naselje Gradec (Grič) koje se 1850. godine administrativno
ujedinjuje s Kaptolom, a sveukupni broj stanovnika mu
je 15 000. Grad se našao pred golemim izazovom: izgradnja
željeznice i prometnih putova, pronalaženje prostora
za urbanističko širenje, uspostavljanje primjerene infrastrukture,
osmišljavanje institucionaliziranih kulturnih i obrazovnih
sadržaja - samo su neki od problema s kojima se Zagreb
morao suočiti, i pred kojima, kao što će povijest njegova
razvitka pokazati, nije posustao, nego se sustavno i
ozbiljno hvatao s njima u koštac.
Zagreb je dobio prvu prugu godine 1862. godine Tada
je za promet otvoren i prvi kolodvor - današnji Zapadni
kolodvor, tada Južni
kolodvor (Agram Südbahnhof), a 1891/1892.
Kolodvor
Kraljevske državne ugarske željeznice (danas
Glavni kolodvor). Prva
plinara proradila je 31. listopada 1863.
godine, a 7. srpnja 1878. godine svečano je otvoren
Gradski
vodovod.
Kao događaje od iznimne važnosti za cjelokupni razvitak
i život grada, valja istaknuti održavanje dviju gospodarskih
izložbi:
Prve
izložbe dalmatinsko-hrvatsko-slavonske 1864.
i Jubilarne
gospodarsko-šumarske izložbe u Zagrebu 1891. godine.
U književnosti se, nakon razdoblja Hrvatskog narodnog
preporoda i Ilirskog pokreta, otvara novo razdoblje
obilježeno prije svega književnim radom Augusta
Šenoe. Kulturni život tog razdoblja obilježen
je u velikoj mjeri djelovanjem zagrebačkog biskupa,
nadbiskupa a potom i kardinala Jurja
Haulika (1788. -1869.), đakovačkog biskupa,
političara i mecene Josipa Jurja Strossmayera
(1815.-1905.) te Ivana
Kukuljevića-Sakcinskog (1816.-1899.).
|
|