Zagreb toga vremena bio je je vodeće, mada ne i jedino,
hrvatsko središte kulturnih i društvenih zbivanja te
je na neki način postavljao norme ostalim gradskim sredinama.
Glazbeni život u Zagrebu nije mogao imati podjednak
sjaj kao tadašnji glavni europski centri poput Beča,
Pešte, Pariza... ali je unatoč stalnim političkim i
kulturnim previranjima uspio ostvariti kontinuitet glazbenih
zbivanja. Osnovna značajka bila je njegovanje glazbe
na različitim područjima, od koncertnih događanja u
Hrvatskom
zemaljskom kazalištu, Hrvatskom
glazbenom zavodu, Hrvatskom
pjevačkom društvu Kolo, Dvorani
društva "Sokol" do Promenadnih koncerata
na Zrinjevcu i koncerata koje organizira mladež.
Kraj 19. i početak 20. stoljeća značajno je razdoblje
u razvoju glazbe i glazbene kulture u Zagrebu i Hrvatskoj:
nastaje prva hrvatska nacionalna opera, tiskaju se značajne
publikacije na hrvatskom jeziku - glazbeni udžbenici
i priručnici hrvatskih autora, notna izdanja među kojima
i zbirke crkvenih popijevki, kao što je reprezentativna
zbirka Vjenceslava Novaka Starohrvatske
crkvene popijevke.
Hrvatska etnomuzikologija dobija snažan poticaj kapitalnim
djelom Franje Kuhača, zbirkom Južno-slovjenske
narodne popijevke.
Postoje brojni amaterski
ansambli (osobito su popularni zborovi i tamburaški
orkestri), a kućno muziciranje je uobičajeno - zato
nastaje i tiska se impozantna količina notnih izdanja
u kojima često nalazimo veća, scenska glazbena djela
obrađena za glas i glasovir,
za solo glasovir, za glasovir četveroručno i dr. Obrade
i transkripcije nikad nisu bile tako popularne kao u
ovo vrijeme.
Nakon prve opere na hrvatskom jeziku Ljubav i zloba
Vatroslava
Lisinskog koja je praizvedena 1846.godine,
njegova je druga opera Porin,
budući da u Zagrebu nije postojao stalni operni ansambl,
postavljena tek 1897.godine.
Opereta
je obilježila glazbeni život Zagreba krajem 19. i početkom
20. st., a prva domaća opereta izvedena u HNK 1867.
bila je Momci
na brod Ivana Zajca, koji je 1870. pozvan
iz Beča te je u Hrvatskom narodnom kazalištu formirao
stalni operni ansambl, zbor i orkestar. U razdoblju
od 1871. do 1891. godine zabilježene su čak 94 izvedbe
Zajčevih djela što predstavlja apsolutni rekord u izvedbi
skladbi jednog skladatelja u tom razdoblju u Zagrebu.
Godine 1898. izvode se i prvi hrvatski baleti Jela
Bele Adamovića i Na
Plitvička jezera Srećka Albinija, jednog
od najpopularnijih operetnih skladatelja svoga doba,
čija je opereta Barun
Trenk praizvedena 1908. godine u Leipzigu
i Zagrebu.
U to vrijeme nastaju i tiskaju se prvi hrvatski glazbeni
udžbenici i metodički priručnici za učenje glazbe i
sviranje instrumenata, od Pjevanke
za djecu pučkih škola Vilka Novaka,
Pjevanke
i Uputa u glasoviranje
Franje Kuhača do Priprave k nauci o glasbenoj harmoniji Vjenceslava Novaka.
Prigodom značajnih proslava tiskaju se skladbe posvećene
znamenitim osobama, poput Starčevićeve
himne ili Poputnice
Jelačića bana.
|